Och turer med Miata club of Sweden
Från putt putt i sandlådan till colon körning med Miata club of Sweden. jag gillar alla typer av fordon, för att inte säga allt på hjul, och jag har fotat bilar så länge jag kan minnas, det tidigaste minnet är från början av 70-talet, när jag som liten pojk knatade runt och fotograferade raggarbilar i närområdet, innan det byggde jag vägar som jag körde på med mina leksaksbilar, i den guldbruna sanden på Jaktstigen 42 i Tullinge, och satte rull på min fars stllitternya Amazon som hamnade i diket.
Här nedan finner du 52 st. länkade fotoalbum, med 1000-tals bilder från bland annat: Turer och träffar med Miata club of Sweden - Wheels Nat's - Ferrari 60år - Automobil historiska klubben - Gärdesloppet - Nifsta gård - Brostugan - Jap meet - Bilsport - Gumball 3000 - Fars garage - Bilmässor - Cruising på Sveavägen - Stockholm Car Meet - Italienska motordagen, och Mina hobby bilar m.m.
Om du har eller har haft en fin, cool, rolig eller udda bil, så är det inte omöjligt att den finns med i något av mina fotoalbum.
OBS! Jag kommer inte uppdatera eller lägga till nya album på den nuvarande hemsidan, dessa hamnar istället på den nya uppdaterade hemsidan när den är färdig,
och den kommer även framgent att heta dennisthephotographer.se men med ny leverantör och SSL-certifikat för synlighet på Google, och nya miata.nu som subdomän.
Trevlig jakt !
AHK
Diverse bilder från Årstaviken
2023
Miata club of Sweden
Kakslottet med Lotus klubben
2022-09-25
Miata club of Sweden
Trosa boat show.
2022-09-24
Miata club of Sweden
Eldtomta kafé
2022-09-06
Automobil Historiska
Klubben Årstaviken.
2022-09-05
Miata club of Sweden
Kakslottet + bonus tur
2022-09-04
Miata club of Sweden
Stockholm Car Meet
2022-08-06
Miata club of Sweden
Arsenalen Strängnäs
2022-07-31
Miata club of Sweden
Nifsta Gård
2022-06-30
Miata club of Sweden
Fredriksborg Tur, mat och fika.
2022-06-26
Miata club of Sweden
Diverse från Brostugan.
2022
Miata club of Sweden
Tur till
Skokloster.
2021-10-30
Miata club of Sweden
NifstaGård.
2021-09-09
Miata club of Sweden
Tur till Trosa havsbad.
2021-09-05
Miata club of Sweden
Regionträff Wenngarn.
2021-08-14
Miata club of Sweden
Tur till Batteriet Rindö.
2021-08-08
Miata club of Sweden
Diverse från Brostugan.
2021
Miata club of Sweden
Tur till Nibble gårdscafé.
2021-07-11
Miata club of Sweden
Tur till Kakslottet.
2021-06-27
Miata club of Sweden
Nationaldagstur Wenngarn
2021-06-06
Miata club of Sweden
Nationaldagstur Wenngarn
2020-06-07
Stockholm Classic & Sportcar Meet Solvalla
2019-08-03
Gärdesloppet P.B.Mem. Djurgårdsbrunn.
2019-05-19
Automobil Historiska
Klubben Årstaviken.
2018-08-13
Cruising Sveavägen
(efter Wheels Nat's).
2018-08-04
Gärdesloppet P.B.Mem
Djurgårdsbrunn.
2017-03-21
Cruising Sveavägen
(efter Wheels Nat's).
2016-08-06
Wheels Nat's
Solvalla.
2015-08-01
Gärdesloppet P.B.Mem
Valdemars udde..
2015-03-31
Gumball 3000
Stochholm / Las Vegas.
2015-03-23
Arlanda motor festival
(diverse bilar).
2013-08-31
Wheels Nat's Barkarby.
(efteråt)
2011-08-06
Ferrari 60års jubileum
Slottsbacken Sthlm.
2007-05-02
1865 bilder
från olika bilevent.
t.o.m. 2006
Fars garage
758 bilder med mestadels
Porsche och andra bilar
Dennis Design
Utkast till dekaler och tröjtryck
2022
Mina Mazda
Bilder, utrustning & historik
626 V6 och Mx-5 Rf x2
Mischief toy™ fotoalbum
626 2.5i V6 At Gt Hatch.
1997
Karamellen™ fotoalbum
Mx-5 2.0 A6 Rf Gt
2019 'Rest In Pease'
Juvelen™ fotoalbum
Mx-5 2.0 M6 Rf Gt Sport 2021
Eller njae kanske inte ändå, jag har ju alltid velat ha en Miata, ända sedan den första Mx-5 :an lanserades 1989, med bild i tidningen Automobil, 2019 samma år som Mx-5 / Miata fyllde 30år, skulle jag ersätta min Suzuki Splash som vinter bil.
Att det skulle vara en Mazda var för mig en självklarhet, då mina tidigare Mazda varit de mest felfria bilar jag någonsin ägt, och jag hade egentligen bestämt mig för en Cx 3, och den skulle ha kulören:
Soul red crystal metallic, och den skulle vara automatväxlad med paddlar vid ratten eftersom att jag kör Essingeleden varje dag.
Men så lanserades nya Cx 30, som är lite större och lite modernare och i ungefär samma prisklass som Cx3, jag fick beslutsångest som varade i ett par månader och tiden började bli knapp, för från års skiftet 2019 / 2020 höjde man skatten ordentligt på nya bilar de tre första åren, dessutom så höjdes priserna på nya
Mazda ganska rejält i samma veva.
När jag äntligen skulle göra slag i saken och köpa min nya "vinterbil" så sneglade jag lite på två stycken nya Mx-5 RF på Björkell i Bromma, en var automat växlad med paddlar vid ratten (check), och en med manuell växellåda, båda var lägligt nog lackerade i Soul red crystal metallic (check) så fina och helt oemotståndliga, det blev en frenetisk diskussion mellan hjärta och hjärna, hjärnan var dock väl medveten om att jag länge velat ha en Miata, och att tiden tickar vidare, jag var redan 53år fyllda, och man blir ju inte yngre med åren, så om jag någonsin skall uppfylla min dröm, så var det nog dags att göra det medans man fortfarande är frisk och har möjlighet.
Så Fredagen den 13/12 2019 skrev jag på köpekontraktet för en 2019 Mx-5 Nd2 2.0 A6 Rf Gt (Karamellen™), av olika anledningar så hade det inte blivit av tidigare, till en början på grund av falska rykten om att det skulle vara en bög eller tjärringbil, men det kunde ju inte vara en mer falsk bild av Mx-5 / Miata.
Med blandade känslor hämtade jag ut min allra första Miata på Björkell den 16/12, först beslutsångest, sen "vad har jag gjort nu? " en
hopplöst
opraktisk pytteliten leksaksbil, jag som skulle ha en vinter bil, men som tur var så blev det en snöfattig vinter så jag bestämde mig då för att använda den som året runt bil, men efter att ha gått med i Miata club of Sweden som sen gett mig många fina upplevelser, trevliga turer och träffar under den kommande sommaren så bestämde jag mig för att ställa av bilen över vintern, och att det här får bli min sommar bruksbil, jag vill ju inte förstöra den med salt, slask och vasst grus som blästrar både underrede och lack.
(Miata club of Sweden startades 1993 och fyller därmed 30år 2023).
Men så hände det en olycka den 27/11 2020, straxt innan jag tänkte ställa av den, jag fick sladd på svartis och snurrade in i ett stängsel som slog sönder bilen runtom, bilen blev löst av Folksam som ersatte mig med en helt ny bil, "inget ont som inte har något gott med sig", för nu hade jag möjlighet att rätta till mina misstag som val av växellåda, paddlarna som jag trodde skulle vara en cool grej, dom använde jag nästan aldrig, och jag satt hela tiden och ryckte i spaken i manuellt läge, dessutom hade jag sänkt bilen 40mm och underredet tog i farthinder vid övergångsställen om man inte körde med ena hjulparet uppe på hindret, och infarten till en Ica butik där jag brukade handla, där själva trottoarkanten inte var särskilt hög, men infarten sluttade så pass att det totalt sett blev en hög kant, och underredet slog i ordentligt, väldigt överraskande, det är obehagligt att behöva sitta som på nålar vid minsta hinder, och den känslan satte i länge efteråt, även i Juvelen™ tills att jag märkte att den faktiskt klarade alla hinder utan att ta i.
Jag beställde den nya bilen med Manuell växellåda, 30mm sänkning och Sportpaket (Bilstein dämpare, Fjäderbens stag, diffspärr och Recaro med alcantara) Jag fick även med övrig extrautrustning som t.ex spoiler på bakluckan, gummi mattor och tpms etc. dessutom ingick trådlöst Apple car play och Android på den nya bilen som är av 2021 års modell.
Den nya bilen (Juvelen™) en Mx-5 Nd2 2.0 M6 Rf Gt Sport, levererades den 18/5 2021. och med den bilen känns allting helt rätt, i dag ångrar jag inte en sekund att jag flippade totalt i sista stund och köpte en Miata, trotts att jag idag står helt utan vinter bil, och blir därmed tvungen att trängas bland stinkande parfymer och den äckliga stanken från flåsande rökare, och rökande idioter med mindrevärdes komplex på perrongerna, för att inte tala om alla uteblivna eller försenade tåg.
Under mina tre tåg säsonger hittills har det bara blivit värre och värre, fråga är om det går några tåg alls nästa säsong, sommar halvåret lycka & vinter halvåret ångest.
Jag har 2st Mazda, Juvelen™ och Misthief Toy™ (en 1997 626 2.5i V6), jag har en hyrd garage platts och en parkeringsplats, jag har tidigare haft 3st bilar, men det är inte värt allt krångel med att hitta parkering, flytta runt bilar på städdagar och betala p-böter etc. samtidigt vill jag inte göra mig av med Misthief Toy™ trotts att den knappt rullat någonting sedan jag köpte min första Miata, Mischief Toy™ har bara 4år kvar till veteranbil och den är fortfarande i ett väldigt fint skick efter en större renovering 2008, och det var dessutom den första bilen jag köpte med hjärtat.
Mx-5 / Miata är världens mest sålda sportbil, med över 1500 000 bilar tillverkade, 2016 utsågs den till World design car of the year och World car of the year, och senare Best sport car for value på 2023 what car? awards, och den hyllas av motor journalister världen över för dess fenomenala köregenskaper.
Jag har aldrig (totalt sett) kört någon roligare bil än Miata, och då har jag ändå kört Porsche (bilden).
Men med den kunde man inte varva ur, växla, varva ur och växla igen på vanliga småvägar, dessutom är allt rörande Porsche väldigt dyrt, den väcker avundsjuka med undvikande blickar, och det är ofta väldigt mycket prestige bland Porsche folket. och vissa är lite för mer än alla andra.
Med Miata är det helt omvänt, folk vinkar och ler, och talar gärna om att dom tycker att bilen är jättefin, utbudet av prylar är enormt, och till rimliga priser, och turer och träffar med den mycket väl-komnande Miata klubben är hur trevliga som helst, oavsett om du kör na, nb, nc eller nd, (de olika modellserierna) original eller stylad spelar ingen roll, eller till och med något helt annat entusiast fordon, det händer då och då att andra hänger med oss på tur.
Jag skulle jätte gärna ha en Porsche spyder eller en äldre 911 som min gamla Porsche 911 SC "Turbo look", fast helst en cab. eller en äldre Carrera RS med "ankstjört" och fucs, eller varför inte en Singer om man ändå ska drömma.
Men en Spyder kostar 3 gånger så mycket som en Miata i inköp, "för att ha lika roligt", en äldre Porsche cab är inte heller billig, och långt ifrån lika driftssäker.
Miata är väldigt bensinsnål för att vara en sportbil, Service, skatt och försäkring är också förhållandevis billigt, förutom första 3 åren med den förhöjda skatten förstås, så idealet är ju att äga en 3år gammal Miata, och jag är snart där.
Skatt & Försäkring för Porschen vågar jag inte ens spekulera i vad den kostar, dessutom är Miata klubb of Sweden mig veterligen världens trevligaste bil klubb.
Varje tur med en Miata förlänger liver med ett par dagar, det är fakta, och borde ordineras av läkare istället för lyckopiller, och varningsskylten för kurvig väg betyder påbjuden körlek när man kör Miata, vi älskar små och kurviga vägar, få bilar är så lätta och välbalanserade som Miata, och i dess prisklass är den unik, det är helt och hållet du som förare som sätter gränsen för vad bilen klarar av.
Den 1/5 2024 besökte Miata club of Sweden den Italienska motordagen på Skokloster, jag räknade till minst 29st. Miata, och en RX8, så Mazda var klart största icke italienska märket på plats.